Vijfde leerjaar

Bouw je met ons mee ?

In de lessen techniek leren we over een huis bouwen. Met een goed metselverband van de stenen (suikertjes), stevige stutbalken (ijsstokjes) en prima cement (bloemsuiker) zijn we tot het volgende resultaat gekomen : Sugartown ! Het luisteren naar de instructies was hierbij van groot belang : van de ene is het al wat beter gelukt dan van de andere !

Verkeer op school

We hebben heel wat gewerkt rond het thema verkeer in de klas. Maar we moeten alles natuurlijk ook eens in de praktijk uitvoeren. Daarom hebben we een organisatie “Kids on wheels” uitgenodigd, waarbij de kinderen een parcours moesten afleggen met de fiets. Achteraf hebben we ook een fietscontrole uitgevoerd. De meeste fietsen waren tiptop in orde ! We hebben ook een wandeling gemaakt, waarbij we heel wat hebben bijgeleerd over de verkeersborden, de gevaarlijke plaatsen in ons dorp en de voorrangsregels geoefend. We mochten ook boetes uitdelen aan mensen die overtredingen begingen. (niet echt natuurlijk!) Het waren enkele supertoffe dagen !

Sportdag in ’t Zonnerad

Op maandag 30 mei zijn we met de fiets naar het Zonnerad geweest, waar onze sportdag doorging. We hebben er de hele dag allerlei leuke activiteiten kunnen uitproberen. Vind je ons terug op de foto’s ?

Bellewaerde

Vorige week kregen we te horen dat wij uitverkozen waren om mee te doen aan een reclamefilmpje voor Bellewaerde. We vonden dat natuurlijk een toffe opdracht. We moesten heel wat rondjes meerijden met de kevertjes. Het filmpje zelf hebben we nog niet kunnen zien, want dat moet nog gemonteerd worden. Je zal het kunnen bekijken in de maand juni op VTM. Maar we hebben hier alvast enkele foto’s.

Opruimactie

Wij zijn nogal milieubewust met onze klas. Dit kan niet gezegd worden van iedereen, want wij leveren hier het bewijs : we hebben enorm veel afval gevonden in de Kasteelstraat en rond het voetbalplein. Achteraf hebben de meeste leerlingen helpen sorteren, want sommigen waren plots niet meer te bespeuren !

Op zoek naar lentebloemen

Oma en opa op bezoek

Op donderdag 28 en vrijdag 29 april zijn de grootouders van de kinderen op bezoek gekomen in onze school. We hebben samen heel wat activiteiten gedaan : blokkenbouwsels gemaakt, taalspelletjes gespeeld op de laptops, geholpen bij hoekenwerk, Franse bingo gespeeld, voorgelezen en een boot geknutseld. Dank aan de vele grootouders voor hun hulp in de klas en daarbuiten. En bovendien waren de kinderen dolenthousiast. Natuurlijk zijn daar ook heel wat foto’s van genomen :

Oriëntatieloop Palingbeek

Vrijdag 1 april : wij gaan op oriëntatieloop naar de Palingbeek. Neen, dit is geen grap ! Wat wel een grap was : we hadden super lenteweer verwacht, maar het was precies Kerstmis : sneeuw en wind en ijskoud. Gelukkig konden we nog een bus regelen, want we hadden voorzien om met de fiets ernaartoe te gaan. Al bij al is alles toch nog goed gekomen. ’s Morgens hebben de kinderen instructies gekregen over het kaartlezen, waarbij ze achteraf een steroefening mochten doen : telkens een plaats zoeken en dan steeds terugkeren. In de namiddag moesten de kinderen een volledig parcours afleggen. Alle groepen hebben supergoed hun best gedaan en waren allemaal sneller terug dan voorzien. Waarvoor een dikke proficiat ! Geniet van de foto’s van de verschillende groepjes !

Onze paastrein

Carnaval op school

Op een onbewoond eiland

De kinderen zijn aangespoeld op een onbewoond eiland. Ze mochten het eiland helemaal zelf inrichten, op voorwaarde dat ze gebruik maakten van 3 groene energiebronnen wind-, water- en zonne-energie. Bekijk de verrassende resultaten !

Binnen de minuut

Binnen de minuut zoveel mogelijk bekers omvergooien met een nylonkous over je hoofd : probeer het maar eens ! Iedereen was dolenthousiast. Een proficiat aan Thibault die als winnaar uit de bus kwam door alle 20 bekers omver te zwieren !

Veilig verkeer in Geluveld

Toen we gingen wandelen om de gevaarlijke verkeerssituaties eens op te zoeken in Geluveld, kwamen we tot de vaststelling dat er nog veel plaatsen zijn waar er wat verbetering mogelijk is : meer zebrapaden, fietspaden, smalle voetpaden, en ook veel mensen die in hun auto zitten te bellen !!! We staken de koppen bij elkaar en besloten daartegen te protesteren. We maakten spandoeken met leuke slogans en gingen daarna op stap ! Benieuwd of je ze kan lezen ?

De Sint op school

Vrijdag is de Sint met 2 Pieten naar onze school gekomen. Helaas 2 dagen te laat door een fout van de Pieten, maar alles is toch nog goed gekomen. ’s Morgens hebben we hen opgewacht aan de kleuterschool en wat later is hij ook bij ons gekomen in de turnzaal. Het was heel leuk , want de Pieten hebben zelf samen met ons gebasket. Ze hadden ook allerlei leuke cadeautjes bij : spelletjes, boeken, strips, … In de namiddag hebben we ons verkleed en zelf mutsen gemaakt, en meester heeft ons zwart geschminkt met kurk om dan achteraf op stap te gaan door de straten van Geluveld. We belden aan bij de mensen en hebben gedanst en gezongen. In ruil daarvoor kregen we heel wat lekkernijen en wat zakgeld, waarmee we later iets leuks zullen kopen. Alvast een dikke merci voor de leuke attenties. We vonden het allemaal een superleuke dag !

Halloween in de klas

Op vrijdag 29 oktober hebben we Halloween gevierd in de klas. Na het verkleden hebben de leerlingen vleermuizen leren tekenen. En daarna werden de stoelen aan de kant geschoven en hebben we gedanst op griezelmuziek. (extra foto van de dag van de jeugdbeweging)

Wielermuseum Koers

Na ons Indiaproject volgde in de namiddag een bezoek aan het wielermuseum “Koers” in Roeselare. Daar hebben we heel wat bijgeleerd over de geschiedenis van de fiets. We mochten er zelfs één voor één eens opzitten op zo’n oud model. We konden wel niet met onze voeten aan de pedalen. Achteraf waren er allerlei leuke zoekopdrachten en konden we genieten van hele leuke filmpjes. Kijk maar mee !

Indiaproject

Samen met het 6de leerjaar hebben we gewerkt rond het Indiaproject van Studio Globo. Na heel wat leuke activiteiten in de klas mochten we op dinsdag zelf in levende lijve ervaren hoe het eraan toegaat in India. In Roeselare is er een inleefatelier waar we zogezegd met het vliegtuig naar India gingen en daar mochten we allerlei activiteiten doen. Heel interessant allemaal! Geniet maar mee van de foto’s.

Bosdag

Op maandag 11  oktober zijn we met onze klas met de fiets naar De Palingbeek geweest. ’s Morgens hebben we onder begeleiding van een gids heel wat bijgeleerd over hoe de dieren overleven in de winter. Dit deden we aan de hand van allerlei leuke spelletjes. Tof was dat ! Na de middagpauze was er het toffe ganzenspel. Toen moesten we nog terugkeren met de fiets naar school. We waren precies op tijd.

Groenten en fruit

Blokkenbouwsels

Individuele foto’s

Het nieuwe schooljaar

Om het nieuwe schooljaar in te zetten hebben de kinderen allerlei hapjes klaargemaakt en hebben we er eentje op gedronken. Ondertussen keken we naar de voorstellingen van de andere kinderen die hun vakantieverhalen vertelden met vingerpoppetjes. Santé !