Tweede leerjaar

December: een drukke proevenmaand achter de rug. Maar we sloten het jaar af met het knutselen van een kerstboom uit kerststerren. Ook leerden we kennis maken met het programmeren met “De Beebot”.

November: daar ons thema ‘In de heksenkring’ werd afgesloten maakten we nog een passende creatie in de les beeld. Daar gebruikten we een specifieke verftechniek. Jaja, we gingen schilderen zonder verfborstels maar, door verf te blazen. Ziehier onze blaasmonsters. Daarnaast kon een ander groepje nog eens de vingers laten oefenen op het toetsenbord. Daar hadden ze de opdracht gekregen om een tekst in WORD te typen en dan te bewerken. Nadien werden de groepen omgewisseld.

November: tijdens een les beweging konden de kinderen even proeven van de sport badminton.

November: Wat hadden wij weer geluk. Het waren dit jaar opnieuw allemaal brave kindjes in onze klas. De Sint en zijn pieten zijn dan toch nog op onze school kunnen komen, nadat het paard van Sint ziek was. ’s Morgens konden de kinderen wat aan ‘theaterlezen’ doen in het thema van Sint en piet en in de namiddag werd er dan flink met de spelletjes gespeeld.

Oktober: Het is terug de tijd van de uitgeholde pompoenen, heksen,… Onze klas ging dus ook aan de slag om een verhaal in elkaar te stoppen met als thema ‘Halloween’. Na wat overleg over het verdere verloop van het verhaal mogen de kinderen hun verhaal dan in een schimmenspel aan elkaar tonen.

Oktober: In ons nieuwe thema van Wereldkanjers leren we o.a. kennis maken met de windstreken en het kompas. We probeerden dan natuurlijk ook zelf d.m.v. het volgen van een stappenplan om zelf een kompas in elkaar te knutselen. En ja hoor, we hebben het noorden in onze klas gevonden.

Op 11 oktober trokken we met de ganse school naar het bos in De Palingbeek. In de voormiddag leerden we heel wat bij over het leven van de bij. De leerlingen mochten zelfs voor een halve dag in een bijtje veranderen. Iedere bij kreeg ook een taakje om het leven in de bijenkast terug te herstellen. ‘ s Middags konden de kinderen hun lunch verorberen op de speelweide en daarna wat ravotten op het speelplein. In de namiddag werd er dan een klasdoorbrekend ganzenspel gespeeld.

Jaja taal kun je niet alleen leren oefenen door te schrijven, maar ook in spelvorm. Hier leerden de kinderen het oefenen van de medeklinkers en klinkers.

Om de klasgroep wat kleiner te maken tijdens de knutselles kunnen we soms beroep doen op onze ICT leerkracht. Daar leren de kinderen ondertussen de beginselen van het computerwerk. Op dit moment kregen de kinderen wat uitleg over het programma WORD.

Tijdens de maand oktober bleven we niet op ons gemakje zitten. Daar we op 11 oktober naar het bos gaan hebben de kinderen al wat kennis opgedaan omtrent enkele bosdieren. Zo konden ze een uiltje knutselen met klei en zongen ze een liedje over een roodborstje. Nadien konden ze de vogel dan ook tekenen terwijl ze het liedje aan het zingen waren. Het was weer dolle pret.

Enkele sfeerbeelden van tijdens de eerste maand van het schooljaar.

Herhalen van – oefeningen tot 20 met MAB – materiaal.

‘Al doende leert men’ zegt het spreekwoord, dus bij deze konden de leerlingen zelf aan de slag met ‘toverwater’ om te weten hoeveel water in een fles kon. Was dit nu meer dan een liter, minder dan een liter of juist evenveel?

Ons jaarthema is: ”meten is weten”. We zijn dan ook al de eerste week van start gegaan om het oefenen van de meter onder de knie te krijgen.

Om de verjaardagen te vieren mogen de kinderen hun zelfgekozen kroon versieren. Daarnaast maken ze ook hun eigen takenbordkaartje. Dit kaartje dient om telkens te verhangen op een andere dagelijkse activiteit. Voor de vlugge werkers kunnen zij nog wat zelfstandig/ of in een klein groepje in een themabundel of rustbundel werken.

Tijdens hoekenwerk kunnen de leerlingen verschillende hoekjes proberen. Dit keer staat het in het teken van iets bouwen met een stappenplan (cliccs of lego), tekenen vertrekkende vanuit cijfers of letters a.d.h.v. een stappenplan, herhalen van de + en – oefeningen t.e.m. 10 op de I-pad en oefenen van de schrijfmotoriek.

In een taallesje leerden de kinderen elkaar beter kennen door het spelen van een bordspel. Daarin kwamen ze dingen te weten over thuis, hun huisdieren, waarvoor ze bang waren,…