Tweede leerjaar

Juni: Om de kinderen toch nog wat leuke zaken te laten ervaren na deze twee bewogen schooljaren door dat vieze corona – beestje werden alle kids getrakteerd op een ijsje van een echte ijskar. Mmm wat was dat lekker. Tijdens het oplikken van het ijsje konden de kinderen naar enkele verhaaltjes luisteren als afsluiter van ons jaarthema ‘Lang zullen we lezen’.

Juni is de maand waar ‘Meesters Frietkot ‘ weer van de partij is. Dit is een dag waar we met alle kinderen van het lager samen frietjes met frikadel eten zoals in een echte frituur.

Juni de laatste maand van het schooljaar, maar ook een heel drukke maand. Tussen de vele herhalingslessen en proeven door vonden we toch nog de tijd om onze bijenkorf te maken. Dit als afsluiter van het bij- rekenen gedurende het afgelopen schooljaar.

25 mei: zoals gezegd na uitstel komt geen afstel. Eindelijk kregen de kinderen hun langverwachte sportdag. Dit ging door te Outside in Poperinge. Daar kregen ze eerst de kans om te leren schieten met pijl en boog. Vervolgens hadden ze de opdracht om de juiste weg te vinden in de speleobox. Nadien kregen ze de kans om eens te ervaren hoe het is om op een pony te rijden. Na het verorberen van hun lunch was het tijd om onze spierkracht te gaan gebruiken in het touwenparcours. Om de dag af te sluiten kregen de kinderen de opdracht om in groepjes opdrachten uit te voeren. Bij een geslaagde opdracht kregen ze telkens een streepje bij om zo een echte indiaan te worden. De kinderen vonden het een TOP – dag!!

Mei: naar aanleiding van onze thema ‘Fris groen’ hebben de kinderen zelf groenten of bloemen mogen zaaien of planten. Nu maar hopen dat alles mooi zal groeien en bloeien.

Mei: Met de muziekjuf leerden we het liedje ‘oude rommel’ en als begeleiding tijdens het zingen gebruikten we natuurlijk onze zelfgemaakte muziekinstrumenten van ‘oude rommel’.

Mei: de maand waar onze lieftallige juf Marleen in de bloemetjes werd gezet. Onze juf Werd 60 jaar en dat werd gevierd met tal van verrassingen: zo was er een wandeling met tussendoor enkele doe – stops: rekenoefeningen met uitkomst 60 schrijven met krijt, 60 keer de bal naar elkaar gooien zonder te laten vallen, 60 keer 6 meter afstappen, 60 bloemen verzamelen en op het einde daarmee het getal 60 maken.

April: de tijd om wat bloemetjes buiten te plaatsen. Tijdens de donkere corona periode zorgen we voor wat extra kleur op onze speelplaats.

April: de kinderen waren heel enthousiast om te beginnen met het knutselwerkje voor Moederdag.

April: een nieuwe ronde hoekenwerk: via een memoryspel wat meetkundige termen herhalen, woorden vanuit het mundo thema beroepen oefenen in een kwartetspel, Begrijpend Lezen trainen op een creatieve manier en inzicht verwerven in blokkenbouwsels a.d.h.v vertiblocs.

Maart: ra ra komt de paashaas onze mooie paasmandjes vullen met lekker eitjes?

Maart: het was zover, ons gesprek met Mattias De Leeuw. De kinderen waren heel enthousiast om vragen te stellen. Als afsluiter las Mattias een stukje voor uit zijn nieuwe boek: “Het Bamboemeisje”. Als slot tekenden de kinderen stap voor stap het bamboemeisje op papier samen met Mattias.

Als voorbereiding op onze online meeting met de illustrator Mattias De Leeuw konden de kinderen al eens kennismaken met de verschillende boeken die hij heeft getekend. In totaal moesten ze een zevental boeken samenstellen: titel van het boek, tekeningen en de achterflaptekst.

Maart: een nieuwe ronde hoekenwerk: op een speelse manier verder inoefenen van het gepast betalen en teruggeven. Oefenen van de klok via een memory op het digitaal bord, oefenen van de medeklinkers en klinkers via het rad van fortuin en alleen of in groep verder werken in de themabundel.

Februari: leren werken met het tekenprogramma paint n.a.v. ons thema van mundo: ons droomhuis maken op de laptop in de computerklas.

Februari: hockey tijdens een bewegingslesje.

Februari: de trotse ontwerpers van de vogel – of voederhuisjes.

Januari: daar we in Mundo werken aan een nieuw thema ‘wonen’ zijn de kinderen aan de slag gegaan om een vogelhuisje of voederplank in elkaar te knutselen. Dit mochten ze doen m.b.v. een stappenplan.

Januari: Na de kerstvakantie zijn we gestart met een nieuwe ronde hoekenwerk. Daar laten we onze hersenen op een speelse manier wiskundige oefeningen maken (concentra – spel en de nieuwe wiskunde boxen van Wiskanjers). We oefenen ook verder onze taal in via het spel pico piccolo. Daarnaast kunnen de kinderen ook nog wat lezen in de leeshoek.

Ook kwam de muziekjuf langs om ons met muziekinstrumenten een aangegeven ritme na te bootsen.

N.a.v het thema rond knuffelbeesten mochten de kinderen hun knuffel meenemen naar school. Het maken van de oefeningen ging nog zo goed!!

Januari: De tafels oefenen doen we op een leuke manier via gezelschapsspelletjes.

In de maand januari hebben de kinderen niet stilgezeten. Zo hebben we een toneeltje gemaakt van ons nieuwe taalkanjerverhaal: De Taalkanjergroet. Tussen de drukke lesmomenten door in de klas, lassen we ook af en toe eens een bewegingstussendoortje in. Ook leren de kinderen op een speelse manier nieuwe Franse woordjes kennen met onze vriend Flonflon. Zo spelen we wel eens een Franse memory.

December: Nieuwe ronde hoekenwerk: naaien, lezen in de leeshoek, tangrams en taalspelletjes.

November: Uiltjes maken met klei a.d.h.v een stappenplan en samenwerken in een werkbundeltje

November: De Sint en pieten hebben voor heel wat mooie leesboeken en leuke spelletjes gezorgd.

Oktober: Dag van de jeugdbeweging: samen in groep opdrachten tot een goed einde brengen.

15 en 16 oktober: De bosklassen die om de 2 jaar doorgaan in De Lork in Kemmel.

Oktober – September: Tijdens de rekenles leerden de kinderen werken met de losse getalkaarten. De kleuren komen overeen met het MAB materiaal. Op deze manier leren de kinderen hoe een getal gemaakt is en kennen ze al de kleuren om dan later te gebruiken bij het cirkelrekenen.

Oktober – September: Op stap met Boris in De Palingbeek op een mooie herfstdag. Daar leerden de kinderen de verschillende vruchten van de bomen, dieren,… Een leerrijke voormiddag.

Oktober – September: Dit schooljaar is ons jaarthema ‘Lang zullen we lezen.’ Bij deze hebben we onze klasbibliotheek onder handen genomen. Alle oude boeken hebben we een tweede leven gegeven. Ziehier onze egeltjes in wording!!!

De kinderen werden ook nog verrast die dag met een zelfgemaakt kaartje van hun peter en meter.

September: Eerste keer werken aan de computer: computer correct aan – en uitzetten, programma WORD openen en typen van naam, leeftijd.

Les van de muziekjuf die bij ons op school komt.

Bewegingslesje

Begin september mochten de kinderen een robot maken met Lego. Hiervoor kwam iemand langs van de VIVES Hogeschool vanuit het WeDo 2.0 project.