Tweede leerjaar

Op 11 oktober trokken we met de ganse school naar het bos in De Palingbeek. In de voormiddag leerden we heel wat bij over het leven van de bij. De leerlingen mochten zelfs voor een halve dag in een bijtje veranderen. Iedere bij kreeg ook een taakje om het leven in de bijenkast terug te herstellen. ‘ s Middags konden de kinderen hun lunch verorberen op de speelweide en daarna wat ravotten op het speelplein. In de namiddag werd er dan een klasdoorbrekend ganzenspel gespeeld.

Jaja taal kun je niet alleen leren oefenen door te schrijven, maar ook in spelvorm. Hier leerden de kinderen het oefenen van de medeklinkers en klinkers.

Om de klasgroep wat kleiner te maken tijdens de knutselles kunnen we soms beroep doen op onze ICT leerkracht. Daar leren de kinderen ondertussen de beginselen van het computerwerk. Op dit moment kregen de kinderen wat uitleg over het programma WORD.

Tijdens de maand oktober bleven we niet op ons gemakje zitten. Daar we op 11 oktober naar het bos gaan hebben de kinderen al wat kennis opgedaan omtrent enkele bosdieren. Zo konden ze een uiltje knutselen met klei en zongen ze een liedje over een roodborstje. Nadien konden ze de vogel dan ook tekenen terwijl ze het liedje aan het zingen waren. Het was weer dolle pret.

Enkele sfeerbeelden van tijdens de eerste maand van het schooljaar.

Herhalen van – oefeningen tot 20 met MAB – materiaal.

‘Al doende leert men’ zegt het spreekwoord, dus bij deze konden de leerlingen zelf aan de slag met ‘toverwater’ om te weten hoeveel water in een fles kon. Was dit nu meer dan een liter, minder dan een liter of juist evenveel?

Ons jaarthema is: ”meten is weten”. We zijn dan ook al de eerste week van start gegaan om het oefenen van de meter onder de knie te krijgen.

Om de verjaardagen te vieren mogen de kinderen hun zelfgekozen kroon versieren. Daarnaast maken ze ook hun eigen takenbordkaartje. Dit kaartje dient om telkens te verhangen op een andere dagelijkse activiteit. Voor de vlugge werkers kunnen zij nog wat zelfstandig/ of in een klein groepje in een themabundel of rustbundel werken.

Tijdens hoekenwerk kunnen de leerlingen verschillende hoekjes proberen. Dit keer staat het in het teken van iets bouwen met een stappenplan (cliccs of lego), tekenen vertrekkende vanuit cijfers of letters a.d.h.v. een stappenplan, herhalen van de + en – oefeningen t.e.m. 10 op de I-pad en oefenen van de schrijfmotoriek.

In een taallesje leerden de kinderen elkaar beter kennen door het spelen van een bordspel. Daarin kwamen ze dingen te weten over thuis, hun huisdieren, waarvoor ze bang waren,…