Tweede leerjaar A

NOVEMBER

Op 17 en 18 november trokken wij met de eerste graad (eerste en tweede leerjaar) richting Heuvelland. We hadden er onze tweedaagse bosklassen in De Lork, te Kemmel. Wat een toffe belevenis hadden we dit schooljaar. We hebben 2 prachtige, zonnige en boeiende dagen achter de rug. De eerste dag deden we een interactieve boswandeling richting de top van de Kemmelberg. In de namiddag konden we ons creatief uitleven met het maken van een voederdennenappel voor de vogels en zoutdeeg voor ons boskunstwerk. Dezelfde avond nog trokken we het bos in op zaklampentocht om onze werkjes en de sterren aan de hemel te bewonderen, maar ook om de bosgeluiden te beluisteren. We hoorden zelfs de uil terugspreken als we hem riepen. De avond sloten we af met een muziekbingo. De tweede dag schreven we een postkaart naar onze oma’s en opa’s om te vertellen over deze leuke gebeurtenissen en trokken we naar De Post. In de namiddag konden we ons uitleven in het speelbos en deden we nog enkele korte bosspelletjes, zoals het maken van een bosmandala.

Hoogbezoek op onze school. Aangezien wij met heel flinke kinderen zitten, hadden wij het geluk om Sint en Piet vandaag te verwelkomen. In de namiddag hebben we dan via een Sint en Piet hoekenwerk de verschillende cadeautjes leren kennen. Wat was dit plezant.

In ons taallesje kregen de kinderen de kans om hun creativiteit te gebruiken. Ze moesten aan elkaar vertellen over hun fantasie – heks. Zo moesten ze duidelijk aangeven aan elkaar hoe de heks eruit zag, waar ze woonde, wat ze droeg, welke dieren bij haar leefden,…

OKTOBER

We sloten de maand af met een klasdoorbrekend meetcircuit. De leerstof van de voorbije maanden konden ze nu zelf in praktijk omzetten. We sloten ook ons hoekenwerk van de voorbije periode af.

Wie oktober zegt, weet dat dit de maand is van ‘ De dag van de jeugdbeweging’. Ook onze school had hier aandacht voor. In de voormiddag kregen de kinderen een lekker kopje warme chocomelk in hun eigen herbruikbare beker (thema mooimakers). In de namiddag konden de kinderen via klasdoorbrekende spelletjes te spelen een aantal tips verzamelen om de dief te ontmaskeren die onze mooie klaskunstwerken had gestolen. En ja hoor, we hebben de dief te pakken gekregen!!!

Deze maand kregen we de kans van de gemeente Zonnebeke om met onze school een interactief toneel te gaan bekijken.

Tijdens de rekenles gebruiken wij volop ons MAB – materiaal om de oefeningen tot 100 goed te begrijpen. Ook onze eerste tafel van 2 konden we verkennen door het cijferbeeld aan te vullen en het uitknippen van de maalkaartjes.

Niets is zo plezanter om dingen te leren via een spelletje. De kinderen konden volop hun woordjes op aai, ooi, oei, eeuw en ieuw oefenen via het spelletje “4 op een rij”.

Oktober is de maand waarin het bos toch vrij centraal staat. Ook wij hebben met onze school een prachtige bosdag achter de rug. Het zonnetje was volop van de partij. Onze klas mocht de werkkledij aantrekken en de handen uit de mouwen steken bij het helpen op de mileuboerderij. Daar kregen ze onder andere de kans om de dieren te voederen, de pompoenen te oogsten en een ritje met het paard of een van de ezels. Nadien konden we ons buikje vullen met een lekker broodje op de speelweide van De Palingbeek om er daarna een bosspel te spelen.

SEPTEMBER

Aangezien ons WO thema ’tik tak tijd’ heet, kon het maken van een zandloper niet ontbreken. Ondertussen konden de andere kinderen hun fantasie de vrije loop gaan. Iedereen mocht in de huid kruipen van een uitvinder en een nieuw stuk speelgoed creĆ«ren.

Wie september zegt, denkt ook aan de jaarlijkse veldloop in het kasteeldomein te Zonnebeke. En ook onze klas zat bij de gelukkigen, we hadden maar liefst 2 winnaars. Nogmaals proficiat aan alle deelnemende kinderen!!!

Het startschot van het hoekenwerk werd ook gegeven: zo herhalen we onze rekensommen tot 20 via het inscannen van een QR -code op de Ipad, leren we via een stappenplan tekenen vertrekkend vanuit cijfers/ letters, oefenen we ons begrijpend lezen door tekst en bijhorende prent te zoeken, creatief vormgeven met lego/clics en het spelen van een geluksspel.

Onze eerst les beweging hebben we ook gehad: verschillende oefeningen met de bal. De bal naar elkaar gooien, bal laten botsen op de grond, bal gooien naar de muur en terug opvangen,…

We maakten in groepjes een vriendschapscollage. Daarbij gingen we op zoek naar foto’s in tijdschriften die wezen op vriendschap: samen sporten, wandelen met een dier,….

De eerste week gingen we al praktisch aan de slag met het meten van voorwerpen die groter, kleiner of precies 1 meter waren.