Tweede leerjaar

OKTOBER: Wie oktober hoort, weet dat dit ook de maand is van de week van het bos. Zo trokken wij met de ganse school op een prachtige zonnige herfstdag richting De Palingbeek. In de voormiddag gingen we naar de milieuboerderij waar we een kijkje namen in de wereld van de bijen. Zo werden de kinderen even omgetoverd tot een bij en kregen ze telkens een taakje zoals de koningin, dar, werksters (zorgbij, bouwbij, bewaker, poetsbij,…) Om onze picknick op te peuzelen trokken we te voet naar de speelweide van De Palingbeek waar we dan in de namiddag klasdoorbrekend een bosspel konden spelen om dan vervolgens terug de bus te nemen richting school, met heel wat blije snoetjes.

SEPTEMBER: Een geslaagde sportdag op het voetbalveld van Geluveld zelf. Zo kregen de kinderen de kans om met een fitbal oefeningen te doen, verschillende springkastelen ontdekken, spelen van talrijke spelletjes met de hoepels, een estafettespel, kennismaken met circusmateriaal. Kortom een heel sportieve dag.

SEPTEMBER: De eerste weken vlogen alweer voorbij. Zo gingen we aan de slag tijdens de muzische activiteiten met het versieren van onze verjaardagskroon, takenbordkaartje, boekenwijzer en agendamonster. Ook mochten de stemmetjes weer opgewarmd worden tijdens het zingen van het verjaardagslied. We leerden ook enkele Franse kleuren m.b.v de verhalen van de kleurentovenaar Pigmentus en oefenden daarna de Franse woorden in via een memoryspel. In ons WO boekje maakten we kennis met de verschillende kalenders en onze levenslijn. Daarnaast deden we ook aan beweging met het inoefenen van verschillende balactiviteiten. Tijdens hoekenwerk oefenden we nog wat onze rekenoefeningen tot 20, ons begrijpend lezen, techniek m.b.v. meccano, magnetisme ontdekken d.m.v. geomag en mochten we tekenen vertrekkend vanuit cijfers/letters. De wiskundelessen bestaat niet enkel uit rekenen met cijfertjes, maar het zijn ook doe – lessen. Zo kregen de kinderen de kans om voorwerpen uit de klas te gaan meten of te gieten met water. In de les Nederlands kregen de kinderen de kans om een briefje te schrijven naar een vriendje vanuit de klas over een activiteit die ze samen hebben gedaan. In de les muzische vorming gingen we aan de slag met het maken van een zandloper, in kader van ons W.O. thema tik tak tijd.