Tweede leerjaar A

MAART

Daar we dit jaar werken rond het thema ‘kunst is kinderspel’ deden we zoals de bekende kunstenaar Giuseppe Arcimboldo. We creëerden een gezicht door te werken met fruit, groenten, bloemen of planten.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

Tijdens het lezen gebruiken we verschillende werkvormen. Zo konden de kinderen het lezen van woorden oefenen in een spelvorm. Daarnaast kregen ze ook de kans om een tekst over de kikker en de pad in een rollenspel voor te lezen.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

Bij het aanleren van een nieuwe tafel werken de kinderen eerst met concreet materiaal. De reeds geziene tafels worden in spelvorm verder ingeoefend.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

We oefenen met Vette Ollie de begrippen kwart voor en kwart over tijdens een rekenles.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

FEBRUARI

Het was weer de tijd om onze gekste kleren uit de kast te halen. In de knutselles deden we een verwerking van ons eigen gezicht volgens de kunstenaar Andy Warhol.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

Aangezien het de laatste week van januari de week van de poëzie was verwerkten we een gedichtje tijdens een muzische activiteit. We kropen in de huid van een tekenaar en tekenden de bijhorende prenten bij. We maakten een ‘strip’ van het gedicht. Ook werd de Ipad erbij gehaald om de nodige stappenplannen te vinden om figuren te tekenen of betekenissen van woorden zoals ‘een leeuwerik’ te begrijpen.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

Onze school werkt mee aan het project ‘Mooimakers’. En wat toevallig dat we op dit moment ook bezig waren rond het thema ‘Natuurvriend’. Dus wij trokken onze handschoenen en grijpers bij de hand en trokken naar buiten om het gevonden afval op te rapen en te sorteren. Onze geziene theorie werd onmiddellijk ook daadwerkelijk toegepast.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

JANUARI

Deze maand behandelen we in ons WO thema natuurvriend materie omtrent afval sorteren, ecologische voetafdruk,…. We lazen daarom een verhaaltje over de vuilniszak die op ontploffen stond. Bij elk stukje tekst moesten de kinderen het juiste prentje zoeken en opkleven. Op deze manier leerden ze kennis maken met de verschillende manieren van sorteren. Uiteraard gingen we in onze knutselles ook afval gebruiken om dit een tweede leven te geven. De kinderen maakten van een leeg brik een creatieve portemonnee.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

Daar ons jaarthema gaat over ‘Kunst is kinderspel’ gingen we naar het tijdelijke “dansmuseum” op onze school. De kinderen kregen een Ipad toegewezen en moesten met hun groepje de bijhorende qr – code inscannen. Zo leerden ze kennismaken met verschillende dansstijlen. Nadien was het hen beurt om de verschillende dansmoves uit te proberen.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

Ook namen we opnieuw een kijkje in ons werkboekje rond verkeer. We leerden via Zeppe en Zikki hoe we ons het best moeten gedragen in de auto. De opgedane leerstof verwerkten we dan via een spelletje in ons werkboek.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

Onze nieuwe taalthema gaat over gevoelens en elkaar begroeten. Zo moesten de kinderen aan elkaar vertellen welke gevoelens ze op de gekregen foto konden herkennen. Hierbij moesten ze ook nadenken of ze die gevoelens herkenden bij zichzelf in die situaties. Een andere opdracht was het lezen van verschillende tekstjes over diverse begroetingen in andere delen van de wereld.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

DECEMBER

Tijdens de laatste week voor de kerstvakantie oefenden we nog wat leerstof verder in op een speelse manier tijdens een hoekenwerk met kerstsfeer.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

Schaken: de eerste stapjes: het bord speelklaar maken. Oefenen met de loper en de toren en de pionnen ervoor. Een geslaagde activiteit. Volgende keer oefenen we met nog enkele pionnen erbij.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

Ons tweede meetcircuit van het schooljaar: de geziene leerstof gaan we omzetten in het doen van enkele meetopdrachten. Zo moeten we eerst schatten en dan de oefening gaan controleren door effectief te gaan wegen,…

er zijn geen afbeeldingen gevonden

Wie december zegt, denkt aan de proevenperiode. Daarom trokken wij even met de kinderen naar buiten zodat ze zich wat konden uitleven in de natuur.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

De tafels wat verder inoefenen op een speelse manier.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

Naar aanleiding van ons jaarthema ‘kunst is kinderspel’ gingen de kinderen van de eerste graad aan de slag met het maken van een kerstkunstwerkje. Zo konden ze een kerstbal maken met stukjes stof of een kerstfiguur timmeren en dan met een touwtje wat kleur geven.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

Elke vrijdag kunnen wij samen muziek maken met juf Floor. Deze maand stond het in het teken van de verschillende muziekinstrumenten en de samenstelling van een muziekkorps. De kinderen mochten even in de huid kruipen van een muzikant en muziek maken.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

NOVEMBER

Op 17 en 18 november trokken wij met de eerste graad (eerste en tweede leerjaar) richting Heuvelland. We hadden er onze tweedaagse bosklassen in De Lork, te Kemmel. Wat een toffe belevenis hadden we dit schooljaar. We hebben 2 prachtige, zonnige en boeiende dagen achter de rug. De eerste dag deden we een interactieve boswandeling richting de top van de Kemmelberg. In de namiddag konden we ons creatief uitleven met het maken van een voederdennenappel voor de vogels en zoutdeeg voor ons boskunstwerk. Dezelfde avond nog trokken we het bos in op zaklampentocht om onze werkjes en de sterren aan de hemel te bewonderen, maar ook om de bosgeluiden te beluisteren. We hoorden zelfs de uil terugspreken als we hem riepen. De avond sloten we af met een muziekbingo. De tweede dag schreven we een postkaart naar onze oma’s en opa’s om te vertellen over deze leuke gebeurtenissen en trokken we naar De Post. In de namiddag konden we ons uitleven in het speelbos en deden we nog enkele korte bosspelletjes, zoals het maken van een bosmandala.

Hoogbezoek op onze school. Aangezien wij met heel flinke kinderen zitten, hadden wij het geluk om Sint en Piet vandaag te verwelkomen. In de namiddag hebben we dan via een Sint en Piet hoekenwerk de verschillende cadeautjes leren kennen. Wat was dit plezant.

In ons taallesje kregen de kinderen de kans om hun creativiteit te gebruiken. Ze moesten aan elkaar vertellen over hun fantasie – heks. Zo moesten ze duidelijk aangeven aan elkaar hoe de heks eruit zag, waar ze woonde, wat ze droeg, welke dieren bij haar leefden,…

er zijn geen afbeeldingen gevonden

OKTOBER

We sloten de maand af met een klasdoorbrekend meetcircuit. De leerstof van de voorbije maanden konden ze nu zelf in praktijk omzetten. We sloten ook ons hoekenwerk van de voorbije periode af.

Wie oktober zegt, weet dat dit de maand is van ‘ De dag van de jeugdbeweging’. Ook onze school had hier aandacht voor. In de voormiddag kregen de kinderen een lekker kopje warme chocomelk in hun eigen herbruikbare beker (thema mooimakers). In de namiddag konden de kinderen via klasdoorbrekende spelletjes te spelen een aantal tips verzamelen om de dief te ontmaskeren die onze mooie klaskunstwerken had gestolen. En ja hoor, we hebben de dief te pakken gekregen!!!

er zijn geen afbeeldingen gevonden

Deze maand kregen we de kans van de gemeente Zonnebeke om met onze school een interactief toneel te gaan bekijken.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

Tijdens de rekenles gebruiken wij volop ons MAB – materiaal om de oefeningen tot 100 goed te begrijpen. Ook onze eerste tafel van 2 konden we verkennen door het cijferbeeld aan te vullen en het uitknippen van de maalkaartjes.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

Niets is zo plezanter om dingen te leren via een spelletje. De kinderen konden volop hun woordjes op aai, ooi, oei, eeuw en ieuw oefenen via het spelletje “4 op een rij”.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

Oktober is de maand waarin het bos toch vrij centraal staat. Ook wij hebben met onze school een prachtige bosdag achter de rug. Het zonnetje was volop van de partij. Onze klas mocht de werkkledij aantrekken en de handen uit de mouwen steken bij het helpen op de mileuboerderij. Daar kregen ze onder andere de kans om de dieren te voederen, de pompoenen te oogsten en een ritje met het paard of een van de ezels. Nadien konden we ons buikje vullen met een lekker broodje op de speelweide van De Palingbeek om er daarna een bosspel te spelen.

SEPTEMBER

Aangezien ons WO thema ’tik tak tijd’ heet, kon het maken van een zandloper niet ontbreken. Ondertussen konden de andere kinderen hun fantasie de vrije loop gaan. Iedereen mocht in de huid kruipen van een uitvinder en een nieuw stuk speelgoed creëren.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

Wie september zegt, denkt ook aan de jaarlijkse veldloop in het kasteeldomein te Zonnebeke. En ook onze klas zat bij de gelukkigen, we hadden maar liefst 2 winnaars. Nogmaals proficiat aan alle deelnemende kinderen!!!

er zijn geen afbeeldingen gevonden

Het startschot van het hoekenwerk werd ook gegeven: zo herhalen we onze rekensommen tot 20 via het inscannen van een QR -code op de Ipad, leren we via een stappenplan tekenen vertrekkend vanuit cijfers/ letters, oefenen we ons begrijpend lezen door tekst en bijhorende prent te zoeken, creatief vormgeven met lego/clics en het spelen van een geluksspel.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

Onze eerst les beweging hebben we ook gehad: verschillende oefeningen met de bal. De bal naar elkaar gooien, bal laten botsen op de grond, bal gooien naar de muur en terug opvangen,…

er zijn geen afbeeldingen gevonden

We maakten in groepjes een vriendschapscollage. Daarbij gingen we op zoek naar foto’s in tijdschriften die wezen op vriendschap: samen sporten, wandelen met een dier,….

er zijn geen afbeeldingen gevonden

De eerste week gingen we al praktisch aan de slag met het meten van voorwerpen die groter, kleiner of precies 1 meter waren.

er zijn geen afbeeldingen gevonden