Tweede leerjaar

MAART: Onze computervaardigheden werden ook nog wat geoefend met Scoodle Play en Bookwidgets. Daarnaast was er ook een nieuwe ronde hoekenwerk waarin we de geziene leerstof op een speelse manier herhalen: woorden maken; wie, wat, en waar vragen visueel voorstellen, rekenen in puzzelvorm, een bingo rond de klok,…

er zijn geen afbeeldingen gevonden

er zijn geen afbeeldingen gevonden

MAART: In de taalles gingen we lezen zoals een kikker zich voortbeweegt. Zo moesten de kinderen met een dobbelsteen gooien en het aantal ogen die ze gooiden was gelijk aan het aantal woorden die ze moesten lezen. Op die manier konden ze de andere kant van de sloot bereiken. Ook gingen ze met elkaar in gesprek over het beroep van hun ouders volgens een binnen – en buitenkring en kleefden ze hun eigen talenten op in hun talentenboom.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

MAART: Nav ons thema in WO gingen we letterlijk aan de slag met het maken van een vogelhuisje/ voederplankje. Ook creëerden we gezonde fruitmannetjes door het origamivouwen van een appel en een peer.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

MAART: de maand waarin we wat extra aandacht hebben voor jeugdboeken. Zo zijn we naar de Bib van Zonnebeke geweest waar we wat uitleg kregen van een auteur, Annick Beyers. We leerden kennis maken met 2 van haar boeken en dit in combinatie met wat lichaamsbeweging. Daarnaast gingen we ook creatief aan de slag met het boek: ” Zie jij wat ik zie”. Zo kregen enkele werkmaterialen een creatieve verwerking. Zo ontstond er een zangeres uit een tang,…

er zijn geen afbeeldingen gevonden

FEBRUARI: n.a.v. ons nieuw taalthema ‘Fwiet’ hielden we een onderzoek in onze eigen klas door aan elkaar vragen te stellen en nadien te bespreken. En ja hoor, onze klas is op goede weg qua gezond leven. We we hielden ook een meetcircuit om de opgedane kennis nog wat beter onder de knie te krijgen. Daarnaast gingen we creatief aan de slag door een tekst over fruit visueel voor te stellen, we lazen een strip over Jommeke tijdens de ‘Ik zeg stop tegen pesten’. Onze klas doet hier ook zeker aan mee, zie maar naar hun hand.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

FEBRUARI: Met de eerste graad trokken we naar Vlamertinge en namen we deel aan Kronkeldidoe. Dit is een initatief van MOEV en duurt een halve dag. De kinderen voeren er tal van sportieve activiteiten uit en stimuleren zo de grove motoriek. Daarnaast zijn er ook wat rustige momenten om denkspelletjes te doen.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

JANUARI: we zijn deze maand van start gegaan met een nieuw taalthema, waarin het vooral gaat over elkaar begroeten op verschillende manieren en in verschillende landen. Zo gingen we per 2 al lezend ontdekken hoe dit in zijn werk gaat. Ook gingen we aan de slag met het schrijven van een complimentje naar elkaar op een vlieger dat we zelf mochten vouwen. Tijdens ons WO thema werken we ook aan een nieuw onderwerpje ‘Als een visje’. We hadden veel geluk dat we bezoek kregen van de ziekenwagen waardoor we al eens een kijkje konden nemen en tal van vragen konden stellen aan de ambulanciers. Tijdens knutselen gingen we aan de slag met het tekenen van zeedieren volgens een stappenplan om ze daarna in te kleuren door warme en koude kleuren te gebruiken.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

DECEMBER: de maand waar proefjes worden afgenomen, maar ook de tijd van dat ‘extra warme gevoel’, dat kerstgevoel. Na die drukke proevenperiode deden de kinderen tal van activiteiten zoals een meetcircuit (om alle geziene leerstof in groepjes in te oefenen), nieuwjaarsbrieven schrijven, schaatsen, een beetje yoga (nav onze verwenweek), schaken met onze peter en meter (terugkomdag leerlingen van het eerste middelbaar), een kerststukje maken en een muzikaal pak. Alvast fijne kerstdagen en een spetterende start van het nieuwe jaar!!

er zijn geen afbeeldingen gevonden

NOVEMBER: de maand waar onze grootouders eens op bezoek komen op school en een kijkje komen nemen in klas. Zo ook dit jaar. We deden met hen verschillende activiteiten waar we de leerstof op een speelse manier nog eens gingen herhalen. Zo deden we een taal – en rekenbingo, tafeljoggen, de klokjes, + oefeningen tot 100 via een bordspel, spelling oefenen met een ganzenbordspel, we lieten ons creatief gaan met het maken van een warme (kerst)muts. Kortom het waren terug boeide momenten zowel voor de kinderen, grootouders en de juf.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

NOVEMBER: Het was zover, de Sint en zwarte piet op bezoek op onze school. De kinderen hadden een welkomstliedje gefloten op de fluit en een sint -en pietenraam geknutseld.

Toen haalde Sint zijn grote boek uit en wat bleek het waren opnieuw allemaal flinke kindjes. In de namiddag volgde dan een heus sinthoekenwerk om alle nieuwe spulletjes te verkennen.

We gingen ook nog eens letterlijk onze mouwen opstroppen om verder te oefenen rond alles wat met geld, wegen, meten en inhoud te maken heeft. Op een vrijdagnamiddag kregen de kinderen nog eens de kans om het schaken wat verder in te oefenen en zo leerden ze ook nog wat omgaan met ‘winnen ‘en ‘verliezen’, wat niet altijd even makkelijk is.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

NOVEMBER: de kinderen kropen in de schoenen van de hulppieten van Sint. Tijdens een bewegingsles voerden ze verschillende oefeningen uit van het pietenparcours. Zo mochten ze op daken klimmen, pakjes in de schoorstenen werpen, klauteren op het klimrek, behendingheidsoefeningen,… Het waren één voor één uitstekende turnpieten.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

NOVEMBER: eindelijk was het zover, we kunnen zeggen dat we nu vertrokken zijn met die langverwachte tafels. Voor de herfstvakantie gingen we aan de slag met de maaltafel van 2 en na de vakantie was het de beurt om de deeltafel van 2 te leren verkennen. We doen dit op verschillende manieren: met materiaal, MAB blokjes, de sprongen in het getal zelf noteren en dan de tafelkaartjes om thuis in te oefenen.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

OKTOBER: In het thema ’tik tak tijd’ kregen de kinderen de kans om per 2 een seizoen identiteitskaart te maken. Dit door een info – fiche en de iPad te gebruiken.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

OKTOBER: De kinderen leerden wat het onderwerp is in een zin. Daarna mochten ze zelf een correcte zin opbouwen met gegeven woordkaartjes.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

OKTOBER: Tijdens de muzische lessen gingen we deze week aan de slag met het thema bos. Aangezien oktober ‘ de maand ‘ is van ‘de week van het bos’. We zongen een liedje over een roodborstje en probeerden hiervan ook de puzzel op te lossen. Tijdens beeld lieten de kinderen zich gaan door een uil te knutselen in klei m.b.v. een stappenplan.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

OKTOBER: Een nieuwe maand wil zeggen een nieuwe ronde hoekenwerk. Dit keer staan volgende zaken in de picture: puzzelen, een gezelschapsspel (waar een geluksfactor in voorkomt), smart games en de wiskanjer werkboxen.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

OKTOBER: in de rekenles gingen we met de kilogram aan de slag. Zo moesten de kinderen eerst hun voorwerp gaan schatten met het gewicht om te kijken hoeveel ze ervan nodig hadden voor 1 kg. Voor het rekenen boven de 20 werd er gewerkt met MAB materiaal (blokjes en staafjes) en de losse getalkaarten om zo de waarde van de getallen te leren kennen.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

OKTOBER: de maand waarin een bezoek aan het bos niet kan ontbreken. N.a.v. de week van het bos van volgende week trokken wij er met onze school al op uit. Zo konden we genieten van het verkleuren van de bladeren onder een stralende zon. In de voormiddag kropen we in de huid van een honingbij en leerden we over het leven in een bijenkorf en de verschillende bijen. Over de middag genoten we van een lekkere lunch na een stevige boswandeling. Daarna konden de kinderen zich wat uitleven op het speelplein. We sloten de dag af met het spelen van een klasdoorbrekend bosspel. Kortom een geslaagde bosdag.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

SEPTEMBER: eind deze maand konden we onder een stralende zon genieten van een fantastische sportieve dag op het domein van Outside in Poperinge. Daar konden de kinderen proeven van tal van activiteiten zoals paardrijden, kaartlezen, een touwenparcours,…

Daarnaast was het ook de tijd van het jaar om deel te nemen aan de scholenveldoop in het Kasteeldomein van Zonnebeke. We konden er met onze school opnieuw enkele medailles binnenhalen.

Maar niet alleen was het een heel sportieve week, we leerden ook kennismaken met de getallen boven de 20. Dit deden we zelfs m.b.v. een lintmeter.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

er zijn geen afbeeldingen gevonden

SEPTEMBER: na de kennismaking vlogen we er meteen in. Zo maakten we onze levenslijn tijdens de WO les oefenden we met de weekcirkel de dagen van de week, gingen we actief aan de slag tijdens rekenen door het meten van voorwerpen en het spelend leren met water om zo voeling te krijgen hoeveel 1 liter is. In het hoekenwerk konden de kinderen zich creatief laten gaan bij het maken van tekeningen vertrekkend vanuit cijfers en letters, bouwen met meccano, rekenoefeningen tot 20 herhalen in spelvorm. Ook in de taalles lieten de kinderen zich gaan door het schrijven van mooie boodschappen naar elkaar om op te hangen in onze vriendenboom, een affiche te maken rond vriendschap, het oefenen van de letters op het white bordje en nog zo veel meer.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

WELKOM in het TWEEDE LEERJAAR!!! We maken onze kroon al klaar om te dragen op onze feestelijke dag, onze verjaardag.

er zijn geen afbeeldingen gevonden